طراحان مد_ پیر کاردین

پیر کاردین طراح فرانسوی و متولد ایتالیا - سطح بالای مد است که بیشتر به خاطر طراحی های آوان گارد و هندسی اش شهرت دارد. استفاده ی او از تونیک های ساده و عینک و کلاه کاسکت در دهه ی 1960 ظاهر و شکل عصر فضا را شکل داد. کاردین در اوایل دهه 1970 گام به بازار اتومبیل گذاشت و داخل خودروهای فوق العاده لوکس را به شکل سطح بالایی طراحی کرد. پیر کاردین اکنون مالک مجموعه هتل ها و رستوران های ماکسیم است.

پیر کاردین در دوم جولای سال 1922از والدینی فرانسوی در " سان بیاجیو دی کالالتا" ( نزدیک ونیز) به دنیا آمد. کاردین خیلی زود علاقه مند مد شد.  درنهایت برای کار نزد یک خیاط به شهر ویشی در فرانسه رفت.  در آنجا بود که شروع به یاد گیری مهارت هایی کرد که او را تبدیل به یکی از موفق ترین طراحان قرن بیستم کرد.

 

 

 

روزهای نخستین در دنیای مد:

کاردین در سال 1945 بعد از اتمام جنگ جهانی دوم به پاریس  رفت. در 5 سال ابتدایی زندگی در پایتخت فرانسه , سریع شغل عوض می کرد.  در سالن مد "پاکوین" کار پیدا کرد و کارش را با طراح معروف لباس " ژان پاکوین" شروع کرد که قبل ار اینکه کاردین کارش را در آنجا شروع کند فوت کرده بود. در همان سال از سالن مد پاکوین به سالن مد "شیاپرلی" رفت.
 در سال 1945 با کارگردان شهیر فرانسوی " ژان کوکتو" آشنا شد. او کاردین را استخدام کرد تا لباس های فیلم" دیو و دلبر" او را طراحی کند. این فیلم در سال 1946 اکران شد. کاردین در همان سال کارش را در سالن مد جدید التاسیس " کریستن دیور " شروع کرد.
اعتبار کاردین به همکاری او با کریستن دیور در طراحی مجموعه ی " نگاه تازه" که به هدف تاکید گذاشتن بر زنانگی در لباس های خانم ها انجام شده بود بر می گردد. این مجموعه بعد از سالهایی ارائه شد که زنان یه شکل سنتی نقش هایی مردانه در طی جنگ جهانی دوم بر عهده گرفته بودند. گرچه کاردین عضوی از تیمی بود که به طراحی سبکی از لباس ها که زنانگی زنان را برجسته تر می کردند, کمک کرده بود, اما مهم ترین جنبه شهرت او به خاطر خلق لباس هایی است که تاثیری کاملا متضاد بر جا می گذاشتند.
برش های او هندسی, و مانند نقشه ها دقیق بودند که بر خلاف فرم بدن زنان است.

آغاز راه حرفه ی پیر کاردین:
در سال 1950 کاردین, دیور را ترک کرد تا شرکت خود را تاسیس کند.  کارش را با طراحی لباس برای نمایش ها شروع کرد اما به سرعت, تنها برای مشتریانی خاص را انتخاب کرد و برای آنها کار می کرد.
کریستن دیور رزهایی را برای تبریک برای کاردین فرستاد که البته بیشتر نقش تشویق کننده برای او داشتند و مشتریان اضافه اش را روانه ی شرکت کاردین کرد.
 کاردین درباره روزهای نخستین شرکتش چنین می گوید : " من کارم را با 20 نفر شروع کردم. خیلی زود موفق شدم". او رد سال 1952 اولین مجموعه ی لباس های زنانه ی خود را ارائه کرد و عضو ی از سندیکای شامبر شد ( مجمعی فرانسوی از طراحان لباس های فوق العاده شیک و کلاس بالا).  اولین بوتیکش  به نام " ایو" را در سال 1954 افتتاح کرد. در همان سال " لباس پفی " کاردین موفقیت بین المللی برای او به ارمغان آورد. این طرح امروز هم هنوز محبوبیت دارد: لباسی که به راحتی به تن می رود و آزاد است. دور کمر تنگ می شود و بعد پهن می شود و بعد در پایین کار دوباره جمع می شود و شکلی مانند یک حباب به خود می گیرد.
کاردین خیلی زود خارج از فرانسه دنبال الهام بخش هایی برای لباس هایش گشت. در سال 1957 سفری به ژاپن داشت و یکی از اولین طراحان غربی شد که به جستجوی تاثیرات شرقی بر آمده بودند.  او در ژاپن دامنه تجارت و کارش را بسط داد و در عین حال بر روی مد ژاپنی نیز برای کشف طرح های جدید کار می کرد.
مدرسه مد " بونکا فوکوسای" کاردین را استاد افتخاری کرد. کاردین یک دوره یک ماهه برش های سه بعدی در آنجا درس داد. اولین بوتیک لباس های مردانه کاردین در سال 1957 در پاریس و با نام " ادم" باز شد.

سنت شکنی:
کاردین دو سال بعد و در 1959 از سندیکای شامبر اخراج شد. داستانی که بیشتر از همه در این باره اخراج او نقل می شود مربوط به اولین خط  تولید لیاس های زنانه بازاری او است که در فروشگاه "پرینتمپ" پاریس  فروخته می شد. در آن زمان طراحان لباس های کلاس بالا , تنها برای مشتریان خصوصی کار می کردند و لباس ها را با دست می دوختند. به همین سبب که کار کاردین تهدیدی برای ارزش های دنیای مد به حساب آمده بود. داستان دیگر استعفای کاردین را از سندیکا به مخاطر مممنوعیت پوشش رسانه ای روایت می کند.
در هر کدام این داستان ها , تصمیم به در دسترس قرار دادن طرح های کلاس بالا و فوق العاده شیک برای مردم جدای از مشتریان خصوصی اولین کار این طراح فرانسوی بود. همچنین آینده کار کاردین نیز مطرح بود: شرکتی که کمتر درگیر تجارت سنتی سالن مد پاریسی شده بود و تمرکزش را بر پروژه های پر منفعت گذاشته بود.
کاریدن گفته است :" من کار را تمام کردم!  من حتی آب مخصوص خودم را دارم! حتی سراغ عطر و ماهی ساردین هم خواهم رفت. چرا که نه؟ در طول جنگ بیشتر از بوی عطر بوی ساردین را حس می کردم. حتی اگر کسی از من بخواهد روی کاغذ توالت هم کار کنم, این کار را هم خواهم کرد. چرا که نه؟ " کاردین دوباره و زود به عضویت مجدد سندیکای شامبر در آمد.
امپراتوری مد:
دهه ی 1960 دوره ای متفاوت و موفق برای پیر کاردین بود.در سال های آغازین این دهه,  شروع  به طراحی لباس هایی ملهم از علوم کرد, که به " نگاه عصر فضا" معروف هستند. خیلی جالب است که همان طور که مد های ژاپنی در سالیان پیشین کاردین را تحت تاثیر قرار داده بودند,  طراحان ژاپنی هنوز هم بسیار تحت تاثیر سبک آینده نگرانه ای هستند که کاردین پیشگامش بود.
در سال 1966 موفقیتی دیگر برای او رقم خورد, بعد از اینکه کاردین همه سه قلو های پاریس را به عنوان مدل اولین شوی لباسش دور هم جمع کرد, اولین خط تولید لباس های بچه گانه اش را هم معرفی کرد. دهه ی 1960 شاهد معرفی اولین مجموعه ی پیراهن های مردانه راحت و غیر رسمی مردانه ی بود که تاثیری به سزا بر لباس های مردانه ی آمریکایی و انگلیسی داشتند.
در دهه های بعد از آن, سالن مد پیر کاردین تبدیل به یک امپراتوری شد. او محصولات گوناگونی را با نام تجاری خود ثبت و معرفی کرد.  اثاثیه ی منزل, ماهیتابه, بری های در دار و تعدای محدود از ماشین های  " ژاولین    مدل 1973" از زمره ی این محصولات هستند. کاریدن همچنین صاحب مجموعه رستوران های " ماکسیم" است. استفاده ی زیاد کاردین از برندینگ با انتقادهای فراوانی از طراحان معروف مد مواجه شده است. اما این رویه بیشتر تبدیل به روال صنعت شده است تا یک اسنتثتای خاص.

منازعه:
پیر کاردین در حوزه های متنوعی منازعات زیادی را بوجود آورده است. در شهر کوچک " لاکاستگ فرانسه قصری دارد که قبل متعلق به مارکی دو ساد بوده است. او میلیون ها دلار خرج تصاحب زمین و ملک در این منطقه کرده است که آن را تبدیل به پاتوقی چشمگیر کند و اغلب  گفته می شود که این راهی برای حفظ روستای جنوب شرقی پاریسی است.
 البته همه ی ساکنین روستا چنین عقیده ای ندارند. " لاکاست"  مکررا به منطقه ای برای مناقشات تبدیل شده است, در حالیکه خود کاردین معتقد است که او صاحب روستا است اما ساکنین روستا کارهای او را محکوم می کنند که برای جو و شهرت روستا مضر و مخرب است.
 اگر چه همه موافق میراثی که او در حال ساختش است , نیستند, تردیدی وجود ندارد که پیر کاردین یکی از تاثیر گذارترین , ثروتمند ترین طراحان لباس در دوره ها و زمان های مختلف است.
او هنوز کار می کند, طراحی می کند و محصولات جدید ثبت می کند . کاردین در پاریس زندگی می کند و مالکیت شرکتش را داراست.
 


 

نظرات